brand på café august

nu är jag hemma i enånger igen efter en otrolig helg ute till havs.
helt underbart.

i torsdags medverkade jag i en brandövning på café august.
har inte varit en så stor och påkostad övning på väldigt många år, så det kändes kul att få chansen att vara med.
jag var en av de svårast skadade som låg kvar inne, rökskadad och medvetslös.
jag hade även brännskador på händer och armar.

det var otroligt verklighetstroget med rökfylld lokal, rökdykare, hårdhänta poliser, galna ungdomar osv och alla medverkande; brandmän, ambulanspersonal, polis mm var verkligen seriösa och duktiga.

jag hade fått en roll där jag skulle vara medvetslös och inte bli bättre vad de än gjorde med mig, så jag såg inte så mkt, men det kändes desto mer!
de var rätt hårdhänta ibland, men det krävs i en akut situation så man kan inte klaga.
det enda dåliga var att de la mig direkt på stengolvet på uppsamlingsplatsen.
då tappar man kroppstemperatur rätt fort om man är medvetslös.
intressant att bli buren, åka bår och ambulans och bli vårdad med slutna ögon, man hinner tänka rätt mkt.

jag blev faktiskt utburen och räddad av tre grabbar som på ngt sätt lyckats bryta sig in genom den enda nödutgången.
jävligt bra gjort.
roligast var att mina klasskamrater spelade så sjukt bra.
måste vara att vi är smått galna av naturen:)
fick asmkt beröm för vårt goda skådespel, vissa åskådare grät för de trodde det var på riktigt.

nu har jag babblat asmkt om detta, men det var intressant och spännande, faktiskt!
skönt att det gick så pass bra oxå, jag fick ingen ångest eller så av att vara instäng med röken.
den kändes sjukt overklig när man varit med på riktigt.
de andra där inne tyckte antagligen att det var läskigare än mig eftersom det blev verklighetstrognare för dom..
och den sista grejen jag ska nämna om detta är sminkningen!
duktiga sminköser som grejade allt från benbrott till skallskador, till brännskador, till rökförgiftning.

nu ska jag skriva nästa inlägg.
både det här och det jag ska skriva om då förtjänar egen plats och rubrik.
detta om detta.
häj


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0